Neophodno predznanje za rešavanje zadataka iz fizike, oblast – kretanje.
Post postavio/la: @ivica pre 7 mesecaNeophodno predznanje za rešavanje zadataka iz fizike, oblast – kretanje.
Nauči formule
U šestom razredu učenici se prvi put susreću sa fizikom i fizičkim formulama. Rešavanje zadataka zahteva predznanje iz matematike, dobro poznavanje gradiva iz fizike i ponekad puno mašte i apstraktnog razmišljanja za one najteže zadatke.
Krenimo sa poznavanjem gradiva iz fizike. Neophodno gradivo za rešavanje zadataka nije veliko i mnogo je manjeg obima nego iz drugih predmeta. Ali ono što je neophodno da se zna je zaista neophodno i bez toga učenici nisu u stanju da tačno reše zadatak.
Prvo, učenik mora da zna napamet osnovnu formulu i šta koja oznaka u formuli predstavlja. Ovo je glavni razlog za neurađen ili pogrešno urađen zadatak. Pokušajte da svakoj oznaci u formuli date neki smisao, vrlo često može pomoći poznavanje Engleskog jezika, npr.: t – time, v – velocity, F – force, a – acceleration , itd.
U postu: Osnovni pojmovi vezani za kretanje, definisana je brzina v kao pređeni put s u vremenskom intervalu t.
Sada ćemo da rešimo najlakši mogući zadatak iz fizike. Ako automobil prelazi s=100m za vreme od t=5s izračunati brzinu. Brzinu možemo lako da izračunamo ako zamenimo date vrednosti u formulu:
U zadatku smo prvo deklarisali
poznate veličine (mora se znati šta koja oznaka predstavlja) a zatim te
veličine uvrstili u formulu za brzinu i dobili rešenje.
Nauči matematiku
Drugi problem nastaje kada iz date formule treba da se nađe vreme ili pređeni put. Učenici koji imaju slabije predznanje iz matematike ne znaju da „okrenu“ formulu i dođu do izraza za izračunavanje. Izrazi za pređeni put:


Sada ću da navedem detaljan redosled matematičkih
operacija potrebnih da dođemo do izraza za traženu fizičku veličinu. Prvo ćemo
da izrazimo pređeni put


Nauči da pretvaraš fizičke jedinice
Treći problem učenika je pretvaranje fizičkih jedinica. Mi fizičari uvek volimo da komplikujemo stvari da bi ih pojednostavili, pa imamo mnogo jedinica za jednu istu fizičku veličinu. Ovde ćemo se pozabaviti samo fizičkim jedinicama koje su nam od značaja u oblasti koju trenutno izučavamo.
Prvo moramo da znamo jedinice za vreme. Osnovna jedinica za vreme jeste sekunda s. Druga jedinica za vreme koja se koristi jeste sat h. Bitno je da znamo da 1h ima 3600s jer množimo 60 min sa 60 s da dobijemo broj sekundi u jednom satu.
Drugo moramo da znamo pretvaranje jedinica za dužinu. Mora da se zna da 1km = 1000m, da 1m = 1000mm, 1m = 100cm, 1cm = 10mm, itd.
Treće, moramo da znamo pretvaranje jedinica za brzinu i to kilometre na čas u metre u sekundi i obrnuto.
Postupak se sastoji u tome što bukvalno pretvorimo kilometre u metre u brojiocu i pretvorimo sate u sekunde u imeniocu kada pretvaramo kilometre na čas u metre u sekundi. Skraćeni postupak sastoji se u tome da broj kilometara na čas podelimo sa 3.6 i dobijamo vrednost brzine u metrima u sekundi.
Postupak je analogan kada pretvaramo metre u sekundi u kilometre na čas. Moramo metre pretvoriti u kilometre, pa je jedan metar hiljaditi deo kilometra. Jednu sekundu dobijamo kada sat podelimo sa 3600. Skraćeni postupak sastoji se u tome da broj metara u sekundi pomnožimo sa 3.6 i dobijamo kilometre na čas.

Ovim su savladane osnove neophodne za rešavanje zadataka iz oblasti kretanja za 6. razred osnovne škole.
Naslovna slika

Dodaj komentar:
Komentari na post: Neophodno predznanje za rešavanje zadataka iz fizike, oblast – kretanje.